توضیحات وزیر صنعت درباره افزایش قیمت خودرو‌های ایرانی سه واحد صنفی در مشهد پلمب شدند (۲ آذر ۱۴۰۳) افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تجهیزات پزشکی مشهد | حضور ۷۰ شرکت تولیدکننده تجهیزات پزشکی در نمایشگاه مشهد + ویدئو یارانه دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد ‎+ فیلم وزیر صمت: مجوز برای ته‌لنجی‌ها و کولبران اعطا شد گذاشتن زباله دم در سیاره پیش‌فروش فیدلیتی با تحویل فوری از شنبه آینده (۳ آذر ۱۴۰۳) + قیمت و لینک ثبت‌نام بخشنامه جدید بانک مرکزی | معاملات بازار ارز تجاری از شنبه (۳ آذر ۱۴۰۳) عملیاتی می‌شود راهکار قانونی کارگران درقبال کارفرمایانی که با مرخصی آنان موافقت نمی‌کنند، چیست؟ ویدئو | اولین واکنش وزیر کار به واریزنشدن یارانه آبان‌ماه دهک‌های چهارم تا نهم هماهنگ‌کننده ملی بریکس جمهوری اسلامی ایران: ما می‌توانیم الگوی کشورمان را به سایر کشور‌ها صادر کنیم نرخ طلا و سکه در مشهد اعلام شد (یکم آذر ۱۴۰۳) علت واریز نشدن یارانه آبان ۱۴۰۳ چیست؟ + جزئیات ویدئو | وزیر کار: مشکل کارگران شرکتی در دستور کار دولت قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (یکم آذر ۱۴۰۳) | پرواز بیت کوین به کانال ۹۷ هزار دلار اهدای نشان «فداکاری» به خانواده‌های شهیدان پدافند هوایی از سوی فرمانده کل ارتش + تصاویر خودرو و مسکن دو آرزوی دست‌نیافتنی برای کارگران فروش سکه‌های حراجی به مرز ۵۰۰ هزار سکه رسید ماهی کیلویی چند؟ (یکم آذر ۱۴۰۳) + جدول قیمت هزینه سرویس و تعمیر پکیج در مشهد چقدر می‌شود؟ | بازار داغ، اما مشتریان ناراضی از خدمات افزایش ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی قیمت انواع خودرو در بازار (یکم آذر ۱۴۰۳) ۱۱۷ هزار کلنی زنبور عسل در شهرستان مشهد سرشماری شد تأثیر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروسازان بر بازار آزاد چه بود؟ | رشد ۴۲ میلیونی قیمت خودرو در آبان ۱۴۰۳ یارانه نقدی آبان ۱۴۰۳ کی واریز می‌شود؟ + توضیحات سرپرست سازمان هدفمندی یارانه‌ها چه خبر از بازار مسکن؟ | تأثیر نوسانات ارزی محدود به خریداران مردد رفع موانع مالی خراسان رضوی در انتظار تصمیمات کمیسیون هماهنگی بانک‌ها هیچ ردیفی در بودجه برای افزایش یارانه‌ها پیش‌بینی نشده است | دهک‌بندی‌ها هر ۶ ماه یک‌بار گاز ادارات و اماکن عمومی پرمصرف تهران قطع خواهد شد قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد (یکم آذر ۱۴۰۳) | شلغم کیلویی ۱۰ هزار تومان
سرخط خبرها

گلایه مردم از تأخیر در پرداخت و برآورد خسارت توسط شرکت‌های بیمه | پوششی که کفاف خسارت را نمی‌دهد

  • کد خبر: ۲۹۴۳۰۴
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۷
گلایه مردم از تأخیر در پرداخت و برآورد خسارت توسط شرکت‌های بیمه | پوششی که کفاف خسارت را نمی‌دهد
برخی بیمه‌گذاران و مراکز درمانی از تأخیر در پرداخت و برآورد‌های اندک خسارت توسط شرکت‌های بیمه گلایه دارند. تأخیر در پرداخت و کم‌برآورد شدن خسارت توسط بیمه‌ها، یکی از مشکلات مردم محسوب می‌شود.

سرور هادیان | شهرآرانیوز؛ تأخیر در پرداخت و کم‌برآورد شدن خسارت توسط بیمه‌ها، یکی از مشکلات مردم محسوب می‌شود. بیمه‌های مختلف به‌ویژه در بخش بیمه شخص ثالث، بدنه خودرو و بیمه‌های درمانی با افزایش درخورتوجهی از درخواست‌های خسارت روبه‌رو شده‌اند. عواملی، چون رشد حوادث رانندگی و افزایش هزینه‌های درمانی به این مسئله دامن زده است. برخی بیمه‌گذاران و مراکز درمانی از تأخیر در پرداخت و برآورد‌های اندک خسارت توسط شرکت‌های بیمه گلایه دارند.

شکی نیست که نحوه ارزیابی خسارت شرکت‌های بیمه‌ای در بسیاری از پرونده‌های خسارتی متفاوت است. به‌عنوان مثال جبران خسارت مالی یا جرحی در بیمه شخص ثالث، هرکدام میانگین مدت زمان خاص خود را دارد و گاه نیاز به اظهارنظر مقامات قضایی در این زمینه هست.

از سوی دیگر بررسی ارزیابی خسارت در پرونده‌های بیمه درمان تکمیلی می‌تواند بسیار کوتاه باشد، درحالی‌که این ارزیابی خسارت در بخش حوادث صنعت، نیازمند صرف زمان بیشتری است. به هر روی این موضوع نمی‌تواند توجیه عملکرد نامناسب شرکت‌های بیمه‌ای در پرداخت خسارت باشد. بیمه مرکزی می‌تواند موردی و رشته به رشته نحوه پرداخت خسارت بیمه‌گران را نظارت کند. 

سرعت عمل شرکت‌های بیمه‌ای در پرداخت خسارت، میزان خسارت دریافتی، شفافیت در ارزیابی خسارت انجام‌شده و نبود‌آگاهی از علت کسورات از جمله بزرگ‌ترین دلایل نارضایتی مشتریان از خدمات صنعت بیمه است. به اعتقاد کارشناسان صنعت بیمه، بیشتر توان نظارتی بیمه مرکزی در حال‌حاضر در حوزه کارمزد و نظارت بر جامعه کارگزاران و نمایندگان گذاشته می‌شود و تا زمانی‌که بیمه گذاری شکایت نکند، بیمه مرکزی توجه کمتری به پرداخت خسارت شرکت‌های بیمه دارد!

بیشترین ضریب خسارت

کارگزار رسمی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با شهرآرا بیان کرد: اگر نگاهی به آمار داشته باشیم، باید ببینیم صنعت بیمه در چه وضعیتی قرار دارد. بیشترین ضریب خسارت در صنعت بیمه مربوط به بیمه‌های شخص ثالث و درمان است و بیشترین شکایت مردم نیز از این دو حوزه است. تقریبا ۷۵درصد ضریب خسارت شرکت‌های بیمه به این دو رشته مربوط می‌شود.

روح‌ا... خلیل‌زاده افزود: در بیمه شخص ثالث به‌دلیل وجود قانون مصوب مجلس شورای اسلامی و شیوه‌نامه‌های مشخص برای پرداخت خسارت، مشکل خاصی وجود ندارد. همچنین دولت بر جنبه حمایتی بیمه شخص ثالث تأکید دارد و این امر در حال انجام است.
وی تأکید کرد: دو مشکل وجود دارد که موجب گلایه مردم می‌شود؛ یکی از این موارد در اختیار شرکت‌های بیمه است و دیگری نیست. آنچه در اختیار شرکت‌های بیمه است، تأخیر در پرداخت خسارت است که البته فقط چند شرکت با این مشکل روبه‌رو هستند. طبق قانون، شرکت بیمه باید ظرف ۲۰روز پس از تکمیل مدارک، خسارت زیان‌دیده را پرداخت کند.

نبود نظارت بر نرخ تعمیرگاه‌های خودرو

وی ادامه داد: مسئله دیگر دستمزد‌های غیرواقعی تعمیرگاه‌ها، صا‌فکاری‌ها و نمایندگی‌های خودروسازهاست. برای مثال، تعمیر خودرویی که باید ۲میلیون تومان هزینه داشته باشد، تعمیرگاه‌ها ۵میلیون تومان مطالبه می‌کنند. این مسئله مربوط به شرکت بیمه نیست، بلکه باید توسط مسئولان وزارت بازرگانی و اداره صمت، نظارت و حل شود.

خسارت ناشی از سیل در مشهد

خلیل‌زاده به خسارت‌های ناشی از سیل و تگرگ اخیر در مشهد اشاره کرد و گفت: حدود ۷۰۰۰خودرو در این حادثه دچار آسیب شدند که تعدادی از آنها بیمه داشتند. صافکار‌ها ارقام بالایی برای تعمیر این خودرو‌ها از مردم دریافت کردند، بدون اینکه نظارتی روی آنها باشد.

بیمه تکمیلی درمان و تعرفه‌های پزشکی

در حوزه بیمه تکمیلی درمان نیز مشکلات مشابهی وجود دارد. بخشی از مشکلات مربوط به شرکت‌های بیمه است که باید با سرعت بیشتری خسارت‌ها را پرداخت کنند، اما بخش دیگر به مراکز درمانی مربوط می‌شود که از مردم ارقام بالایی مطالبه می‌کنند. برای مثال، در حوزه دندان‌پزشکی، شرکت‌های بیمه نرخ‌نامه دولتی وزارت بهداشت را رعایت می‌کنند، اما درمانگاه‌ها و پزشکان کمتر به این نرخ‌نامه پایبند هستند.

ارزیابان مستقل خسارت

وی به راهکار‌هایی برای حل این مشکلات اشاره کرد و گفت: در صنعت بیمه، نهادی به نام ارزیابان مستقل خسارت وجود دارد که نه به شرکت بیمه و نه به مشتری بیمه وابسته هستند. این ارزیابان توسط بیمه مرکزی، پروانه ارزیابی دریافت کرده‌اند و می‌توانند در صورت اختلاف بین بیمه‌گذار و شرکت بیمه، به‌صورت مستقل ارزیابی کنند.

دقت در عقد کتبی بیمه

خلیل‌زاده افزود: مردم باید بیمه‌نامه‌های خود را با دقت خریداری کنند و با مشورت کارگزاران یا کارشناسان رسمی بیمه از تمام حقوق خود بهره‌مند شوند. این امر به‌ویژه در بیمه‌نامه‌های خاص اهمیت دارد. وی همچنین به طرح کروکی آنلاین اشاره کرد و گفت: اگر این طرح توسط نیروی انتظامی در سراسر کشور اجرایی شود، سرعت ارزیابی و پرداخت خسارت افزایش می‌یابد. همچنین نسخه‌های الکترونیکی در حوزه درمان می‌تواند مشکلات موجود را حل کند و ۷۵درصد از موضوعات خسارت مردم را برطرف کند.

در پایان، خلیل‌زاده به آمار منتشر شده توسط بیمه مرکزی اشاره کرد و گفت: در سال۱۴۰۱ حدود ۷۷میلیون پرونده خسارت توسط شرکت‌های بیمه پرداخت شده که نشان‌دهنده فعالیت گسترده شرکت‌های بیمه در این زمینه است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->