بورس ۲۴ هزار واحد ریخت (۲۳ مهر ۱۴۰۳) + علت ریزش سامانه تخصیص برق ایران راه‌اندازی شد ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو‌های خارجی ادامه یافت (۲۳ مهر ۱۴۰۳) نرخ طلا در مشهد رکوردشکنی کرد (۲۳ مهر ۱۴۰۳) | هر گرم طلا ۴ میلیون و ۱۱۴ هزار تومان! قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۳ مهر ۱۴۰۳) | افت ۱۴ میلیون تومانی دنا پلاس توربو قیمت امروز دلار، طلا، سکه، بیت کوین (۲۳ مهر ۱۴۰۳) | نوسان کم دامنه دلار در کانال ۶۲ هزار تومان دلار نیما از ۴۸ هزار تومان عبور کرد (۲۳ مهر ۱۴۰۳) | سیاست ارزی همتی دلار آزاد را تا کجا می‌برد؟ رئیس کل بانک مرکزی: ایران عضو و سهام‌دار بانک بریکس می‌شود آغاز فروش فوق‌العاده یک محصول سایپا از امروز (۲۳ مهر ۱۴۰۳) با تحویل ۹۰ روزه در هفت رنگ + جزئیات گلایه مردم از تأخیر در پرداخت و برآورد خسارت توسط شرکت‌های بیمه | پوششی که کفاف خسارت را نمی‌دهد تقاضای خرید در بازار مسکن باز هم افت کرد | «ریسک تنش» بر رفتار صاحبان ملک اثر گذاشت واگذاری زمین به بیش از ۷ هزار متقاضی قانون جوانی جمعیت در خراسان رضوی میوه و صیفی جات در میادین میوه و تره بار مشهد کیلویی چند؟ (۲۳ مهر ۱۴۰۳) | شلغم هم به بازار آمد فرماندار مشهد: برخورد با انشعابات غیرمجاز آب ادامه دارد فروش خودروسازان و قطعه‌سازان کاهش یافت + علت درآمد ۷۳ هزار میلیارد تومانی شهرداری‌های کل کشور از مالیات بر ارزش افزوده خبر مهم ایران خودرو برای دارندگان حواله خودرو پژو پارس (۲۲ مهر ۱۴۰۳) پیش‌نویس دستورالعمل تعیین سقف اعتباری برای متقاضیان دسته چک تهیه شد مشکل توقف شماره‌گذاری ۳۵ هزار خودرو «ایران خودرو» حل شد (۲۲ مهر ۱۴۰۳) خریداران سکه‌های حراجی نمی‌توانند از حساب مشترک واریزی داشته باشند پیش‌بینی قیمت طلا و سکه فردا دوشنبه (۲۳ مهر ۱۴۰۳) | آیا قیمت طلا همچنان افزایشی است؟ پیش‌بینی بورس فردا دوشنبه (۲۳ مهر ۱۴۰۳) | آیا بازار سهام روز‌های پر افت و خیز را پشت سر گذاشته است؟ احتمال پرداخت فوری ۷۰۰ میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی به بورس معامله ۴۹ هزار میلیارد تومان شمش طلا در ۵۸ حراج مرکز مبادله (۲۲ مهر ۱۴۰۳) کشف بیش از ۲ هزار قرص تقلبی و مخدر در خیابان رسالت مشهد (۲۲ مهر۱۴۰۳) قیمت ۴ قلم فرآورده لبنی تنظیم بازار اعلام نشده است
سرخط خبرها

گلایه مردم از تأخیر در پرداخت و برآورد خسارت توسط شرکت‌های بیمه | پوششی که کفاف خسارت را نمی‌دهد

  • کد خبر: ۲۹۴۳۰۴
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۷
گلایه مردم از تأخیر در پرداخت و برآورد خسارت توسط شرکت‌های بیمه | پوششی که کفاف خسارت را نمی‌دهد
برخی بیمه‌گذاران و مراکز درمانی از تأخیر در پرداخت و برآورد‌های اندک خسارت توسط شرکت‌های بیمه گلایه دارند. تأخیر در پرداخت و کم‌برآورد شدن خسارت توسط بیمه‌ها، یکی از مشکلات مردم محسوب می‌شود.

سرور هادیان | شهرآرانیوز؛ تأخیر در پرداخت و کم‌برآورد شدن خسارت توسط بیمه‌ها، یکی از مشکلات مردم محسوب می‌شود. بیمه‌های مختلف به‌ویژه در بخش بیمه شخص ثالث، بدنه خودرو و بیمه‌های درمانی با افزایش درخورتوجهی از درخواست‌های خسارت روبه‌رو شده‌اند. عواملی، چون رشد حوادث رانندگی و افزایش هزینه‌های درمانی به این مسئله دامن زده است. برخی بیمه‌گذاران و مراکز درمانی از تأخیر در پرداخت و برآورد‌های اندک خسارت توسط شرکت‌های بیمه گلایه دارند.

شکی نیست که نحوه ارزیابی خسارت شرکت‌های بیمه‌ای در بسیاری از پرونده‌های خسارتی متفاوت است. به‌عنوان مثال جبران خسارت مالی یا جرحی در بیمه شخص ثالث، هرکدام میانگین مدت زمان خاص خود را دارد و گاه نیاز به اظهارنظر مقامات قضایی در این زمینه هست.

از سوی دیگر بررسی ارزیابی خسارت در پرونده‌های بیمه درمان تکمیلی می‌تواند بسیار کوتاه باشد، درحالی‌که این ارزیابی خسارت در بخش حوادث صنعت، نیازمند صرف زمان بیشتری است. به هر روی این موضوع نمی‌تواند توجیه عملکرد نامناسب شرکت‌های بیمه‌ای در پرداخت خسارت باشد. بیمه مرکزی می‌تواند موردی و رشته به رشته نحوه پرداخت خسارت بیمه‌گران را نظارت کند. 

سرعت عمل شرکت‌های بیمه‌ای در پرداخت خسارت، میزان خسارت دریافتی، شفافیت در ارزیابی خسارت انجام‌شده و نبود‌آگاهی از علت کسورات از جمله بزرگ‌ترین دلایل نارضایتی مشتریان از خدمات صنعت بیمه است. به اعتقاد کارشناسان صنعت بیمه، بیشتر توان نظارتی بیمه مرکزی در حال‌حاضر در حوزه کارمزد و نظارت بر جامعه کارگزاران و نمایندگان گذاشته می‌شود و تا زمانی‌که بیمه گذاری شکایت نکند، بیمه مرکزی توجه کمتری به پرداخت خسارت شرکت‌های بیمه دارد!

بیشترین ضریب خسارت

کارگزار رسمی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با شهرآرا بیان کرد: اگر نگاهی به آمار داشته باشیم، باید ببینیم صنعت بیمه در چه وضعیتی قرار دارد. بیشترین ضریب خسارت در صنعت بیمه مربوط به بیمه‌های شخص ثالث و درمان است و بیشترین شکایت مردم نیز از این دو حوزه است. تقریبا ۷۵درصد ضریب خسارت شرکت‌های بیمه به این دو رشته مربوط می‌شود.

روح‌ا... خلیل‌زاده افزود: در بیمه شخص ثالث به‌دلیل وجود قانون مصوب مجلس شورای اسلامی و شیوه‌نامه‌های مشخص برای پرداخت خسارت، مشکل خاصی وجود ندارد. همچنین دولت بر جنبه حمایتی بیمه شخص ثالث تأکید دارد و این امر در حال انجام است.
وی تأکید کرد: دو مشکل وجود دارد که موجب گلایه مردم می‌شود؛ یکی از این موارد در اختیار شرکت‌های بیمه است و دیگری نیست. آنچه در اختیار شرکت‌های بیمه است، تأخیر در پرداخت خسارت است که البته فقط چند شرکت با این مشکل روبه‌رو هستند. طبق قانون، شرکت بیمه باید ظرف ۲۰روز پس از تکمیل مدارک، خسارت زیان‌دیده را پرداخت کند.

نبود نظارت بر نرخ تعمیرگاه‌های خودرو

وی ادامه داد: مسئله دیگر دستمزد‌های غیرواقعی تعمیرگاه‌ها، صا‌فکاری‌ها و نمایندگی‌های خودروسازهاست. برای مثال، تعمیر خودرویی که باید ۲میلیون تومان هزینه داشته باشد، تعمیرگاه‌ها ۵میلیون تومان مطالبه می‌کنند. این مسئله مربوط به شرکت بیمه نیست، بلکه باید توسط مسئولان وزارت بازرگانی و اداره صمت، نظارت و حل شود.

خسارت ناشی از سیل در مشهد

خلیل‌زاده به خسارت‌های ناشی از سیل و تگرگ اخیر در مشهد اشاره کرد و گفت: حدود ۷۰۰۰خودرو در این حادثه دچار آسیب شدند که تعدادی از آنها بیمه داشتند. صافکار‌ها ارقام بالایی برای تعمیر این خودرو‌ها از مردم دریافت کردند، بدون اینکه نظارتی روی آنها باشد.

بیمه تکمیلی درمان و تعرفه‌های پزشکی

در حوزه بیمه تکمیلی درمان نیز مشکلات مشابهی وجود دارد. بخشی از مشکلات مربوط به شرکت‌های بیمه است که باید با سرعت بیشتری خسارت‌ها را پرداخت کنند، اما بخش دیگر به مراکز درمانی مربوط می‌شود که از مردم ارقام بالایی مطالبه می‌کنند. برای مثال، در حوزه دندان‌پزشکی، شرکت‌های بیمه نرخ‌نامه دولتی وزارت بهداشت را رعایت می‌کنند، اما درمانگاه‌ها و پزشکان کمتر به این نرخ‌نامه پایبند هستند.

ارزیابان مستقل خسارت

وی به راهکار‌هایی برای حل این مشکلات اشاره کرد و گفت: در صنعت بیمه، نهادی به نام ارزیابان مستقل خسارت وجود دارد که نه به شرکت بیمه و نه به مشتری بیمه وابسته هستند. این ارزیابان توسط بیمه مرکزی، پروانه ارزیابی دریافت کرده‌اند و می‌توانند در صورت اختلاف بین بیمه‌گذار و شرکت بیمه، به‌صورت مستقل ارزیابی کنند.

دقت در عقد کتبی بیمه

خلیل‌زاده افزود: مردم باید بیمه‌نامه‌های خود را با دقت خریداری کنند و با مشورت کارگزاران یا کارشناسان رسمی بیمه از تمام حقوق خود بهره‌مند شوند. این امر به‌ویژه در بیمه‌نامه‌های خاص اهمیت دارد. وی همچنین به طرح کروکی آنلاین اشاره کرد و گفت: اگر این طرح توسط نیروی انتظامی در سراسر کشور اجرایی شود، سرعت ارزیابی و پرداخت خسارت افزایش می‌یابد. همچنین نسخه‌های الکترونیکی در حوزه درمان می‌تواند مشکلات موجود را حل کند و ۷۵درصد از موضوعات خسارت مردم را برطرف کند.

در پایان، خلیل‌زاده به آمار منتشر شده توسط بیمه مرکزی اشاره کرد و گفت: در سال۱۴۰۱ حدود ۷۷میلیون پرونده خسارت توسط شرکت‌های بیمه پرداخت شده که نشان‌دهنده فعالیت گسترده شرکت‌های بیمه در این زمینه است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->